تحقیق در مورد بررسی تطبیقی اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن مسکویه و ژان ژاک روسو(فرمت Word ورد و با قابلیت ویرایش)تعداد صفحات113

تحقیق در مورد  بررسی تطبیقی اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن مسکویه و ژان ژاک روسو(فرمت Word ورد و با قابلیت ویرایش)تعداد صفحات113

تحقیق در مورد بررسی تطبیقی اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن مسکویه و ژان ژاک روسو(فرمت Word ورد و با قابلیت ویرایش)تعداد صفحات113

 چکیده

این پژوهش، با هدف مقایسة اندیشه­هایتربیتی دو فیلسوف غربی و اسلامی، «ژان­ژاک روسو»، فیلسوف طبیعت‌گرا و «ابن­مسکویه»، فیلسوف اخلاقِ فضیلت محور پرداخته است که روش این تحقیق کتابخانه­ای و مجاوره‌ای می­باشد و در بررسی­هایی که در فصل­های مختلف این نگارش به آن پرداخته شده است نشان می­دهد که، تفکرات این دو اندیشمند در برخی از موارد در اصول، شیوه و هدف تربیت همانندی­هایی دارد مثل رسیدن به سعادت، پرورش، ورزش، نقش معلم، شاگرد، تربیت منفی، تعلیم و تربیت برای تمام طبقات جوامع و در برخی از موارد نیز در اصول، شیوه و هدف، بین نظریات این دو متفکر، تفاوت‌هایی مانند برخی بخش­های معرفت شناسی، انسان شناسی، هدف غایی تربیت، فضایل در اجتماع و.. مشاهده می شود. اما مجموع نظریات گران سنگی که این دو فیلسوف از خود به جای گذاشته­اند، دارای اهمیت کاربردی بالایی است. به گونه ای که توجه به آنها از نظر پژوهش گران حوزة تعلیم و تربیت می­تواند در جهت پر بار کردن برنامه­های تربیتی مفید باشد.

فهرست مطالب

چکیده.. 1

مقدمه… 2

فصل اول: کلیات تحقیق. 3

1-1 بیان مسئله… 4

1-2 ضرورت و اهمیت موضوع…. 4

1-3 اهداف تحقیق… 5

1-4 پرسش‌های تحقیق…6

1-5 معنی اصطلاحات و واژه‌ها.. 6

فصل دوم: پیشینه‌ی تحقیق…8

2-1 پیشینه‌ی تحقیق…..9

2-1-1 رساله……………. 9

2-1-2 کتاب‌ها….11

2-1-3 نشریه…. 12

فصل سوم: ژان ژاک روسو و ابن مسکویه……. 13

3-1 بخش اول: زندگی نامه و آثار ژان ژاک روسو و ابن مسکویه…… 14

3-1-1-1 زندگی نامه ژان ژاک روسو…..14

3-1-2 آثار ژان ژاک روسو…………..17

3-1-3 زندگی نامه ابن مسکویه…………… 17

3-1-4 آثار ابن مسکوی………………… 20

3-2 بخش دوم: دیدگاه‌ها و نقطه نظرات ژان ژاک روسو و ابن مسکویه….. 23

3-2-1 معرفت شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو و ابن مسکویه………. 23

3-2-1-1 معرفت شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو…………23

3-2-1-2 معرفت شناسی از دیدگاه ابن مسکویه…. 23

3-2-2 خدا شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو و ابن مسکویه 28

3-2-2-1 خدا شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو…….. 28

3-2-2-2 خدا شناسی از دیدگاه ابن مسکویه………… 29

3-2-3 جهان شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو و ابن مسکویه……. 29

3-2-3-1 جهان شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو………29

3-2-3-2 جهان شناسی از دیدگاه ابن مسکویه…….. 30

3-2-4 انسان شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو و ابن مسکویه…. 30

3-2-4-1 انسان شناسی از دیدگاه ژان ژاک روسو… 30

3-2-4-2 انسان شناسی از دیدگاه ابن مسکویه……… 31

3-3 بخش سوم: مفهوم تربیت از دیدگاه ابن مسکوی42

3-3-1 مفهوم تربیت از نظر روسو…….. 42

3-3-2 مفهوم تربیت از نظر ابن مسکویه…… 42

3-4 بخش چهارم: اهداف تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 43

3-4-1 اهداف تربیت از دیدگاه روسو…….. 43

3-4-1-1 اهداف تربیت دینی از دیدگاه روسو….. 45

3-4-2 اهداف تربیت از دیدگاه ابن مسکویه… 46

3-4-2-1 پرورش جسمی……… 47

3-4-2-2 پرورش عقلی……………….. 47

3-4-2-3 پرورش اخلاقی……… 48

3-4-2-4 پرورش دینی………… 48

3-5 بخش پنجم: محتوا و مواد آموزشی تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه.. 49

3-5-1 محتوا و مواد آموزشی تربیت از دیدگاه روسو… 49

3-5-2 محتوا و مواد آموزشی تربیت از دیدگاه ابن مسکویه…… 53

3-6 بخش ششم: عوامل تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 54

3-6-1 عوامل تربیت از دیدگاه روسو…….54

3-6-1-1 ارزش تربیتی بازی از نگاه روسو………..55

3-6-1-2 عامل اجتماع در تربیت از نگاه روسو……… 57

3-6-2 عوامل تربیت از دیدگاه ابن مسکویه… 58

3-6-2-1 عوامل انسانی و فردی از دیدگاه ابن مسکویه….. 58

3-6-2-2 خانواده از دیدگاه ابن مسکویه… 59

3-6-2-3 اجتماع از دیدگاه ابن مسکویه…… 59

3-7 بخش هفتم: مراحل تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…. 63

3-7-1 مراحل تربیت از دیدگاه روسو…. 63

3-7-2 مراحل تربیت از دیدگاه ابن مسکویه……. 64

3-8 بخش هشتم: اصول تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…. 65

3-8-1 اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه روسو………. 65

3-8-2 اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن مسکویه……. 66

3-8-2-1 اصل تدریجی بودن رشد انسان……. 66

3-8-2-2 رعایت اعتدال و تاثیر آن در شکوفایی فضایل اخلاقی.. 68

3-8-2-3 اصل عادت دادن متربیان به سختی‌ها……. 69

3-9 بخش نهم: روش‌های تربیتی و آموزشی از دیدگاه روسو و ابن مسکویه.. 69

3-9-1 روش‌های تربیتی و آموزشی از دیدگاه روسو.. 69

3-9-1-1 روش تربیت منفی از دیدگاه روسو… 73

3-9-2 روش‌های تربیتی و آموزشی از دیدگاه ابن مسکویه…. 76

3-9-2-1 روش تکرار و تمرین (ممارست) از دیدگاه مسکویه…. 76

3-9-2-2 روش مشاهده و تفکر از دیدگاه ابن مسکویه…… 77

3-9-2-3 روش تشویق و تنبیه از دیدگاه ابن مسکویه…. 77

3-9-2-4 روش محبت و مراتب آن…… 78

3-9-2-5 روش ورزش و بازی از دیدگاه ابن مسکویه…… 79

3-9-2-6 روش الگوپذیری (تاثیرگذاری همسالان) از دیدگاه ابن مسکویه…. 80

3-9-2-7 روش استعدادیابی از دیدگاه ابن مسکویه…. 80

3-10 بخش دهم: ویژگی‌های معلم از دیدگاه روسو و ابن مسکویه… 81

3-10-1 ویژگی‌های معلم از دیدگاه روسو……81

3-10-2 ویژگی‌های معلم از دیدگاه ابن مسکویه…….. 82

3-11 بخش یازدهم: نقش عادت در تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…… 83

3-11-1 نقش عادت در تربیت از دیدگاه روسو… 83

3-11-2 نقش عادت در تربیت از دیدگاه ابن مسکویه… 84

3-12 بخش دوازدهم: فضیلت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه… 85

3-12-1 فضیلت از دیدگاه روسو….. 85

3-12-2 فضیلت از دیدگاه ابن مسکویه…… 86

3-13 بخش سیزدهم: تعلیم و تربیت طبقاتی از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 88

3-13-1 تعلیم و تربیت طبقاتی از دیدگاه روسو…… 88

3-13-2 تعلیم و تربیت طبقاتی از دیدگاه ابن مسکویه….. 89

3-14 بخش چهاردهم: ثمره تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…… 89

3-14-1 ثمره تربیت از دیدگاه روسو………….. 89

3-14-2 ثمره تربیت از دیدگاه ابن مسکویه………….. 90

فصل چهارم: روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها…………… 92

4-1 روش تحقیق…………… 93

4-2 بحث دیدگاه‌ها و نقطه نظرات….. 94

4-2-1 معرفت شناسی از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…….. 94

4-2-2 خداشناسی از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…………. 94

4-2-3 جهان شناسی از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…… 95

4-2-4 انسان شناسی از دیدگاه روسو و ابن مسکویه.. 96

4-3 مفهوم تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 96

4-4 اهداف تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 97

4-5 محتوای تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه… 97

4-6 عوامل تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه……… 98

4-7 مراحل تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه……. 98

4-8 اصول تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه……. 99

4-9 روش‌های تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 100

4-10 معلم از دیدگاه روسو و ابن مسکویه…….. 101

4-11 نقش عادت در تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 101

4-12 فضیلت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه……… 102

4-13 ثمره تربیت از دیدگاه روسو و ابن مسکویه….. 102

4-14 پاره‌ای از ناهمانندی‌ها در اندیشه‌های تربیتی روسو و ابن مسکویه…. 103

4-15 پاره‌ای از همانندی‌ها در اندیشه‌های تربیتی روسو و ابن مسکویه…. 104

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها…….. 105

5-1 نتیجه گیری……… 106

5-2 محدودیت‌ها…… 109

5-3 پیشنهادها…….109

منابع و مآخذ……….111

چکیده‌ی انگلیسی..

دانلود فایل تحقیق در مورد بررسی تطبیقی اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن مسکویه و ژان ژاک روسو(فرمت Word ورد و با قابلیت ویرایش)تعداد صفحات113