علوم تربیتی

تحقیق بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در تعلیم و تربیت

دانلود پایان نامه با موضوع تحقیق بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در تعلیم و تربیت،
در قالب word و در 257 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسأله
اهمّیّت و ضرورت تحقیق
اهداف پژوهش
سوال های تحقیق
سؤال های فرعی تحقیق
کاربردهای پژوهش
نوآوری پژوهش
تعریف واژگان کلیدی  

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
الف- مبانی نظری
خداشناسی از دیدگاه قرآن 
جايگاه شناخت
ابزار شناخت
موانع شناخت
ضرورت، اهمّیّت و ارزش شناخت خدا
خدا در قرآن
پيوند انسان با خدا       
امکان معرفت یافتن به ذات خدا
نشانه های خدا در قرآن
حقيقت و ابعاد توحيد
شرط های توحید        
تشبیه ‏ناپذیری  
توصیف‏ ناپذیری
بینونت و عدم سنخیت  
نشانه هاى يكتايى خدا
راه های خدا شناسی
جبران كمبودها در آفرينش
خداشناسى از راه فرض خلاف 
خداشناسى از راه مقايسه
خداشناسى از راه افزايش نعمت ها
ادله توحيد و اثبات وجود خدا (براهين خداشناسي)
برهان معقوليت يا احتياط عقلي  
برهان فطرت
برهان صديقين 
برهان نظم
برهان حركت
برهان علّي
صفات جمال و جلال خدا از ديد قرآن كريم
 اقسام توحيد
انسان شناسی از دیدگاه قرآن
تعریف انسان شناسی
 انواع انسان شناسی
فلسفه آفرينش انسان از ديدگاه قرآن
انواع ارتباط انسان
رابطه انسان با خدا
رابطه انسان با خويشتن
رابطه انسان با خلق خدا
رابطه انسان و جهان هستي       
افق کمال انسانی یا انسان نمونه      
کمال نهایی انسان
جهان شناسي در قرآن
تعریف جهان بینی 
انواع جهان بینی (جهان شناسی)
معیار مقبولیت جهان بینی   
جهان بيني توحيدي(الهی) و آثار آن          
جهان هستي در جهان بيني الهي
حرکت وسیر تکاملی جهان هستی
مقصد جهان هستی
اهداف تعلیم و تربیت
مفهوم و تعريف تربيت
نظام تربيت
امکان تربيت
حساسيت تربيت
ضرورت وجود هدف
شرایط اهداف
خصایص اهداف
نوع اهداف تربیتی  
مفهوم هدف در تعلیم و تربیت
اهداف تربيت
اهداف كلى برای نیل به غايت تربيت         
هدف نهايى از تربيت
قرب به خداوند در قرآن كريم
طبقه بندی اهداف
منابع اهداف تربیت در اسلام و ایران
اهداف در تربیت اسلامی   
ويژگي هاي تربيت اسلامي
حکومت و تعليم و تربيت 
کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
ب) پیشینه تحقیق

فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل چهارم: یافته های تحقیق
مقدمه
سؤال اوّل
 سؤال دوم
سؤال سوّم
سؤال چهارم
سؤال پنجم
مفهوم تعلیم و تربیت در اسلام
مشخصات تربیت در اسلام
محبت، محور تربیت در اسلام
خودشناسى از دیدگاه امام علی (ع)
ضرورت تربيت فرزند
روش تربيت فرزند
ضرورت توجه به معنويات
ویژگی های افراد دست اندر کار در امر تعلیم و تربیت و حکومت
نتیجه گیری از سخنان امام علی(ع) در زمینه اهداف تعلیم و تربیت

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه
جمع بندی نتایج تحقیق
هستی شناسی از دیدگاه امام علی (ع)
خداشناسی از دیدگاه امام علی (ع) جهان شناسی از دیدگاه امام علی (ع)
انسان شناسی از دیدگاه امام علی (ع)
تربيت از دیدگاه امام علی (ع)
آسيب شناسي تربيت
تأثیرات هستی شناسی امام علی (ع) بر اهداف تعلیم و تربیت
پیشنهادهای تحقیق
پیشنهاد تربیتی به والدین
پیشنهادات کاربردی
پیشنهادات کاربردی مرتبط با پیام نور
پیشنهاداتی به پژوهشگران و محققان
محدودیت های تحقیق
مشکلات پژوهش
فهرست منابع


چکیده تحقیق:

پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در زمینه تعلیم و تربیت پرداخته است. در این حوزه سوالاتی برای پژوهشگر مطرح شد، مانند این که دیدگاه امام علی (ع) در زمینه هستی شناسی، خداشناسی و انسان شناسی چگونه است و در زمینه تعلیم و تربیت چه رهنمودهایی را ارائه فرموده اند. پژوهشگر با تکیه بر منابع اسلامی و بررسی اسناد و مدارک، سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی و نرم افزاری به تحلیل کیفی منابع پرداخته و به سوال های پژوهشی پاسخ داده است.
یافته های پژوهش نشان داد که کتاب نهج البلاغه که از بیانات حضرت علی (ع) می باشد به مباحث اصلی خدا شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی پرداخته است. اميرالمؤمنين علي (ع) خداشناسي و خداجويي را امري فطري مي داند، چنان كه مي فرمايد: خداوند قلب ها را با ارادت و محبت خود و عقل ها را با معرفت خود سرشته است. حضرت علی (ع) دو دیدگاه درباره ی جهان دارد: یکی، دیدگاه هستی شناسانه و دوّم، دیدگاه دنیا شناسانه. در جنبه انسان شناسی امام علی (ع)، بحث مختصات انسان مطرح می شود. منظور از مختصات انسان، يعنى چيزهايى كه فقط در او وجود دارد و جماد و گياه و حيوان را به كمالات ويژه راهى نيست. انسان داراى نيروى عقل و فكر است كه با آن حقايق وجود مى شناسد و پيشرفت هاى مادى و معنوى تحصيل مى كند. 
به طور کلی امام علي (ع) يک نظام جامع تربيتي ارائه کرده است؛ زيرا در ديدگاه تربيتي علي (ع) هم ازاهميت و ضرورت تربيت و هم از ويژگي ها، اهداف و اصول سخن به ميان آمده و هم ازشيوه هاي مؤثر در به کارگيري اصول ومباني تربيت که در مجموع حکايت از جامعيت نظام تربيتي آن حضرت دارد. از منظر ايشان، خانواده نقش کليدي و اساسي در تربيت دارد و اين بدان دليل است که اوّلاً، در تأثير عامل وراثتي و ديگر عوامل محيطي نقش اساسي دارد. ثانيا، تا پيش از بلوغ، در مجموع بيشترين بخش عمرفرزندان در کانون خانواده و تحت نظارت آنان سپري مي شود و ثالثاً، نقش الگويي والدين، به ويژه در تربيت اخلاقي، بسيار چشمگيراست. از طرفي، خانواده خود از عوامل تأثير گذار محيطي درتربيت فرزندان است که مي توانداز راه ارتباطات اجتماعي، زمينه ی دوست يابي شايسته را براي فرزندان فراهم آورد.

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در تعلیم و تربیت”