کنش پژوهی روش های تربیت دینی از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع متوسطه اول ؛

کنش پژوهی روش های تربیت دینی از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع متوسطه اول ؛

 

کنش پژوهی

عنوان :

کنش پژوهی بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی دانش آموزان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع متوسطه اول

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات:132

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه2

بیان مسئله4

اهمیت و ضرورت موضوع5

اهداف پژوهش7

سوالات پژوهش8

تعاریف واژه ها و اصطلاحات9

تعاریف نظری9

تعاریف عملیاتی 12

روش تحقیق13

فصل دوم : پیشینه تحقیق و ادبیات تحقیق

مقدمه15

بخش اول17

موضوع تربیت17

ارزش و اهمیت تربیت17

جایگاه تعلیم و تربیت18

هدفهای تربیت در اسلام19

اصول و مبانی وروشهای تربیت21

مفهوم دین25

فلسفه و ضرورت دین25

اهمیت تربیت دینی25

زمان تربیت دینی28

طریق آموزش دینی33

اصولی در تربیت دینی34

آسیب شناسی تربیت دینی35

موانع تربیت دینی نسل نوجوان در نهاد خانواده36

موانع تربیت دینی نسل جوان در نهاد جامعه37

موانع تربیت دینی نسل نوجوان در نهاد نظام آموزشی38

بخش دوم39

آشنایی با نهج البلاغه39

ضرورت تربیت از دیدگاه نهج البلاغه41

امکان تربیت از دیدگاه نهج البلاغه44

تربیت پذیری انسان از دیدگاه نهج البلاغه45

ارزش تربیت از دیدگاه نهج البلاغه46

هدفداری تربیت ازدیدگاه نهج البلاغه47

ضرورت شتاب در تربیت نوجوان از دیدگاه نهج البلاغه50

عوامل موثر در تربیت از دیدگاه نهج البلاغه52

وراثت52

محیط 53

محیط جغرافیایی54

سختیها و شداید55

کار55

عوامل ماورای طبیعت56

اراده انسان56

مبانی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه57

مبانی هستی شناسی ( معرفت به خداوند ، به دین و جهان آخرت ) 57

مبانی انسان شناختی ( عقل ، اراده ، تاثیرپذیری … )58

اصول تربیتی از دیدگاه نهج البلاغه 62

اصل اعتدال62

اصل تدرج و تمکن 62

اصل تسهیل و تیسر63

اصل زهد 63

اصل تعقل64

اصل تفکر64

اصل تدبر65

اصل کرامت65

اصل عزت65

روشهای تربیتی از دیدگاه نهج البلاغه66

روش الگویی66

روش محبت 67

روش تذکر 67

روش عبرت 68

روش موعظه 68

روش تشویق و تنبیه 69

روش توبه70

روش ابتلاء و امتحان72

روش مراقبه و مطالبه73

بررسی نمونه عملی در سیره امام علی (ع)74

نامه 31 نهج البلاغه سفارشات امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع)74

پیشینه نظری تحقیق ( تحقیقات انجام شده در داخل کشور )81

فصل سوم : روش اجرای پژوهش

مقدمه87

جامعه87

نمونه 87

روش اجرای پژوهش87

روش جمع آوری اطلاعات88

طرح پژوهش88

فصل چهارم : یافته های پژوهش

مقدمه91

معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع اول راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش92

معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع دوم راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش110

معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع سوم راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش125

یک نگاه کلی به مباحث تربیتی امام علی (ع) و نمودار توصیفی142

پاسخ به سوالهای پژوهشی147

فصل پنجم : نتایج و پیشنهادها

بیان مسئله ، روش و یافته ها به صورت خلاصه153

نتیجه گیری 155

محدودیتهای تحقیق157

پیشنهادها158

فهرست منابع160

دانلود فایل کنش پژوهی روش های تربیت دینی از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع متوسطه اول ؛