متن کار با رشته‌های کاراکتری

متن کار با رشته‌های کاراکتری

متن کار با رشته‌های کاراکتری

حجم فایل : 214.8 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 14
بنام خدا فصل پنجم
متن: کار با رشته‌های کاراکتری 5-1-رشته‌هاي کاراکتري
براي تعريف رشته‌هاي کاراکتري در متلب از علامت ‘ ‘ استفاده مي‌شود:
مثال:
>> s=‘This is a character string’;
>> size(s)
ans=
1 26
نکته: در متلب رشته‌هاي کاراکتري نيز بعنوان ماتريس شناخته مي‌شوند بطوريکه هر کاراکتر يک عنصر ماتريس محسوب مي‌شود. 5-2-نمايش کد اسکي کاراکترها: تابع abs
براي نمايش کد اسکي يک رشته مي‌توان از تابع abs متلب استفاده کرد:
>> s= ‘Hello’
>> u=abs(s)
u=
72 101 108 108 111 5-3-تبديل کد اسکي به کاراکتر
براي تبديل کد اسکي به کاراکتر از تابع char استفاده کنيد.
>> s= ‘Hello’
>> u=abs(s)
u=
72 101 108 108 111
>> sNew=char(u)
sNew=
Hello
5-4-رفتار ماتريسي رشته‌ها
با رشته‌هاي کاراکتري متلب دقيقا مي‌توان مانند ماتريسهاي عددي رفتار کرد. مثلا مي‌توان عمليات رياضي را بر آنها اعمال کرد. در اينصورت متلب کد اسکي رشته را مورد استفاده قرار مي‌دهد.
مثال: نمايش رشته از آخر به اول
>> s= ‘Hello’
>> sInv=s( end : -1 : 1);
>>disp(sInv)
olleH
5-5-ايجاد ماتريسهاي کاراکتري(روش اول)
براي ايجاد يک ماتريس کاراکتري مي‌توان از علائم [ ] و ; مانند ايجاد ماتريس‌هاي عددي استفاده کرد. اما بايد دقت شود که تعداد ستونهاي هر سطر مساوي باشند:
>> sm=[‘This is first line’ ; ‘This is second line’]
??? Error using ==> vertcat
All rows in the bracketed expression must have the same
number of columns.
>> sm=[‘This is first line ’ يک فاصله خالي در انتهاي خط
‘This is second line’]; 5-6-ايجاد ماتريسهاي کاراکتري(روش دوم)
روش بهتر براي ايجاد يک ماتريس کاراکتري استفاده از تابع char مي‌باشد:
>> line1=‘This is first line’ ;
>> line2= ‘This is second line’;
>>sm=char(line1,line2)
sm=
This is first line
This is second line 5-7-گرفتن رشته در حين اجراي برنامه
براي گرفتن يک رشته از ورودي با استفاده از تابع input در حين اجراي برنامه دو روش را مي‌توان بکار برد:
روش اول روش معمول استفاده از اين تابع است. يعني تابع مذکور را تنها با يک آرگومان ورودي بکار مي‌بريم. در اينصورت در حين اجرا، بايد رشته را در داخل ‘ ‘ قرار داد.
روش بهتر استفاده از تابع input با يک آرگومان دوم ‘s’ مي‌باشد که در اينصورت متلب ورودي کاربر را بعنوان رشته تلقي مي‌کند حتي اگر يک عدد يا نام يک متغير باشد. 5-7-گرفتن رشته در حين اجراي برنامه-ادامه-
مثال:
>>s=input(‘Please answer Yes or No: ’)
Please answer Yes or No: ‘No’
s=
No
———————-
>>s=input(‘Pleas…

دانلود فایل متن کار با رشته‌های کاراکتری