دانلود پاورپوینت با موضوع خلاصه کتاب اندیشه اسلامی (1) ویراست دوم تالیف آیت الله جعفر سبحانی و محمد محمد رضایی،
در قالب ppt و در 10 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
بخش یکم: انسان و ایمان
چیستی انسان
(خود شناسی)
دلایل ضرورت خود شناسی:
1- خود شناسی مقدمه کمال
2- پیش درآمد جهان شناسی
3- مقدمه خداشناسی
4- حلال مشکلات انسان
حقیقت انسان
در
اين زمينه دو ديدگاه وجود دارد. ديدگاه اول ديدگاه ماديون است. يعني كساني
كه هستي را با ماده برابر ميدانند و انسان را صرفاً پديده مادي
ميپندارند. طبعاً اين گروه معتقدند كه حقيقت انسان با قوانين مادي و مبتني
بر حس و تجربه است. اين افراد انسان را با مُردن فاني ميپندارند. عدهاي
ديگر معتقدند: انسان علاوه بر بُعد مادي، بُعد غيرمادي هم دارد. به نام
روح. اديان الهي به ويژه دين اسلام، ديدگاه دوم را تأييد ميكنند. اينها
معتقدند علاوه بر ابزار حسي و تجربي، ابزار غيرتجربي و غيرحسي هم وجود
داردو انسان با مردن از بين نميرود بلكه انتقال از مكاني به مكاني ديگر
است
چیستی انسان
(خود شناسی)
دلایل ضرورت خود شناسی:
1- خود شناسی مقدمه کمال
2- پیش درآمد جهان شناسی
3- مقدمه خداشناسی
4- حلال مشکلات انسان
حقیقت انسان
در
اين زمينه دو ديدگاه وجود دارد. ديدگاه اول ديدگاه ماديون است. يعني كساني
كه هستي را با ماده برابر ميدانند و انسان را صرفاً پديده مادي
ميپندارند. طبعاً اين گروه معتقدند كه حقيقت انسان با قوانين مادي و مبتني
بر حس و تجربه است. اين افراد انسان را با مُردن فاني ميپندارند. عدهاي
ديگر معتقدند: انسان علاوه بر بُعد مادي، بُعد غيرمادي هم دارد. به نام
روح. اديان الهي به ويژه دين اسلام، ديدگاه دوم را تأييد ميكنند. اينها
معتقدند علاوه بر ابزار حسي و تجربي، ابزار غيرتجربي و غيرحسي هم وجود
داردو انسان با مردن از بين نميرود بلكه انتقال از مكاني به مكاني ديگر
است
روح،
حقیقت انسان
قرآن در آياتي به دو ساحتی بودن انسان تصريح ميفرمايد.
در يكجا ميفرمايد:
«سپس خداوند اندام انسان را موزون ساخت و از روح خويش در وي دميد»
كه مراد از تسويه و موزون بودن، خلقت اعضاي بدن است به صورت اعتدال و به دور از افراط و تفريط. و در بعضي از آيات ميفرمايد:
«اللهُ يَتَوَفَّي الأنْفُس حينَ مَوْتِها»
«خداوند روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز ميستاند»
در
اين آيه كلمه «تَوَفّي» به معناي اخذ و گرفتن است. بدون شك فرشته مرگ
هنگام مرگ روحِ آدمي را ميستاند هرچند بدن آدمي باقي است. از اين آيه
استفاده ميشود كه حقيقت انسان هماني است كه ملك الموت ميستاند.
حقیقت انسان
قرآن در آياتي به دو ساحتی بودن انسان تصريح ميفرمايد.
در يكجا ميفرمايد:
«سپس خداوند اندام انسان را موزون ساخت و از روح خويش در وي دميد»
كه مراد از تسويه و موزون بودن، خلقت اعضاي بدن است به صورت اعتدال و به دور از افراط و تفريط. و در بعضي از آيات ميفرمايد:
«اللهُ يَتَوَفَّي الأنْفُس حينَ مَوْتِها»
«خداوند روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز ميستاند»
در
اين آيه كلمه «تَوَفّي» به معناي اخذ و گرفتن است. بدون شك فرشته مرگ
هنگام مرگ روحِ آدمي را ميستاند هرچند بدن آدمي باقي است. از اين آيه
استفاده ميشود كه حقيقت انسان هماني است كه ملك الموت ميستاند.