سایر

پاورپوینت علم تمرین تالیف دکتر عیدی علیجانی رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی

دانلود پاورپوینت با موضوع علم تمرین تالیف دکتر عیدی علیجانی رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی،
در قالب ppt و در 197 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
فصل اول
هدف کلی آشنایی وشناخت ویژگی های مختلف علم تمرین است.
علم تمرین
درعلم تمرین از کاربرد همه علوم مربوط به تربیت
بدنی،به ویژه فیزیولوژی و ورزش ،برای آماده سازی
ورزش کاران استفاده می شود.کاربرد همین علوم باعث
شده تا برنامه تمرینی مناسب ارائه گردد.
آمادگی جسمانی مفهوم کلی است که به  مجموعه ای ازتوانایی ها باز می گردد. این عبارت برای افرادی که با قهرمان های ورزشی سروکار دارند شاید عبارت دقیقی نباشد.         
تمرین ورزشی به فعالیت با هدف منظم وبرنا مه  ریزی
شده ای گفته میشود که هدف آن بهبود عملکرد ورزشکاران
است. 
1.تمرین بایدبه توسعه همه سویه بیانجامد.2.تمرین بایدبه توسعه بدنی خاص هررشته ورزشی بیانجامد.
3.تمرین باید توانایی اجرای همه تکنیک های مورد نیازرا بالا برد. 4.تمرین بایدعامل تاکتیک رانیز فرا گیرد.
7.تمرین باید ارتقای سطح بهداشت وسلامت هرورزشکار راشامل شود.
دستگاه های انرژی ورابطه آنهاباورزش های  مختلف:
1.دستگاه فسفازنPC)-ATP ).
2.دستگاه گلیکولتیک (اسیدلاکتیک).
3.دستگاه هوازی
ساده ترین دستگاه انرژی بدن دستگاه فسفاژن یا ATP-PC است .علاوه برATP ،سلولهاملکول فسفات پرانرزی دیگری نیز دارند که انرژی را ذ خیره می کند. این مولکول<<کراتین فسفات>>یا<>نامیده می شود.
روش دیگرتولید  ATPتولیدانرژی ازتجزیه
 موادقندی یعنی گلوکزوگلیکوژن است. این
 دستگاه به((گلیکولیتیک))نیزموسوم است .
دستگاه پایانی تولیدانرژی سلولی دستگاه هوازی است.دستگاه هوازی بسیار پیچیده ترازدستگاه های دیگراست. در این دستگاه انرژیATP دراندامک های ویژه سلول،موسوم به میتوکندری تولید می شود.
دردودستگاه فسفاژن واسیدلاکتیک انرژیATPدرسیتوپلاسم سلولی تولیدمی شود.درحالی که دردستگاه هوازیATPدراندامک های ویژه سلول موسوم به((میتوکندری))تولید میشود.
دردستگاه هوازیATPازاکسیداسیون دومنبع یعنی مواد قندی وچربی هاتولید می شود وبه ندرت برای تولیدانرژی ازمواد پروتئینی استفاده میکند.مگرذخایراین دومنبع تمام شده باشد .
اکسیدا سیون موادقندی
دراکسیداسیون موادقندی سه مرحله هست که عبارتنداز:   
1.گلیکولیز
2.چرخه کربس
3.زنجیره انتقال الکترونی
فصل دوم
هدف کلی این فصل اآشنایی با اصول ومفاهیم اساسی علم تمرین است.
آشنايي با اصول و مفاهيم اساسی علم تمرين
پیش از آنکه مربی بتواند یک برنامه تمرین ورزشی موثر
بلند مدت را ارائه کند ، با توجه به اینکه تمرین یک فرایند با نظام است، با ید برای بهره گیری از مزایای آن ،اصول معینی را رعایت کند؛که در این فصل این اصول به اجمال برسی میشود.
1.اصل اضافه بار:
بار تمرين ورزشی عبارت از مجموعه فعاليتها يا تمرينهايي که ورزشکار در يک جلسه به انجام مي‌رساند و تعيين بار تمرينی به معنی تعيين مجموعه‌ای از فعاليتهای مختلف تمرينی است
پس اضافه بار يعنی عضله با بيش از مقاومت‌های عادی تمرين کند.
2. اصل اضافه بار تدريجی يا مقاومت فزاينده:
ورزشکار هنگامی به سازگاری فيزيولوژيکی با اصل اضافه بار می‌رسند که افزايش تدريجی اضافه بار را رعايت کنند.اگر بار تمرین به سرعت اضافه شود ،بدن نمیتواند با فشار تمرین سازگار شود.
3. اصل انطباق
به سازگارهايي اشاره می‌کند که نتيجه آنها بهبود قلبی تنفسی کسب قدرت و استقامت و همچنين تقويت  ااستخوانها, رباطها, تاندون‌ها در ورزشکاران است.
4. اصل ويژگی تمرين
از مهمترين اصول تمرين برای هر رشته ورزشی بايد خاص آن رشته باشد که ابعد مختلفی دارد:
الف. ويژگی دستگاه انرژی
ب. ويژگی ويژه تمرين
ج. ويژگی الگوهای حرکتی و گروههای عضلانی
5. اصل برگشت پذيری
اگر تمرينات به طور منظم پيگيری نشود بسياری از
 سازگاری‌های به دست آمده از تمرين بازگشت پذير هستند.
6. اصل تداوم تمرين
تمرينات بايد به طور مستمر و درازمدت به انجام برسد. به مربيان توصيه می‌شود که شکيبا بوده و با تمرينات منظم پيشرفت ورزشکاران خود را تعقيب کند.
7.اصل تنوع تمرين
تمرينات بايد متنوع باشند تا علاقه ورزشکار از ميان نرود و دو مفهوم «کار – استراحت» و «سنگين – آسان» رعايت گردد.
8.اصل تفاوت فردی
انسان موجود منحصر به فرد است و توانايي و واکنش های هر فرد به تمرينهای ورزشی خاص خود اوست, بنابراين هيچ برنامه‌ای به عنوان  برنامه تمرينی همگانی مطلوب نيست.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت علم تمرین تالیف دکتر عیدی علیجانی رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی”